Liggend in een bed in een ochtendjas.
De 21-jarige Julian Jagtenberg hield afgelopen maandag een bijzondere pitch tijdens de Philips Innovation Awards in de Rotterdamse Schouwburg. Hij is medeoprichter van Somnox, een slim knuffelkussen dat helpt bij slaapproblemen.
Jagtenberg is de laatste die het podium op mag. In zijn originele presentatie gaat hij recht op z’n doel af: Frans van Houten, CEO van Philips en tevens juryvoorzitter die avond. Jagtenberg nodigt hem uit om naar bed te gaan met Somnox. Een hilarisch aanzoek, dat een hoop reuring veroorzaakt in de zaal.
Van Houten, die zijn rol als kritische juryvoorzitter serieus neemt, gaat op dat moment niet in op het verzoek. Toch lijkt er chemie te ontstaan tussen beide heren.
Robotkussen
Jagtenberg heeft met zijn team een intelligente robot ontwikkeld in de vorm van een zacht kussen. De Somnox hou je vast tijdens het slapen, hij detecteert je ademhaling en hartslag. Vervolgens produceert de Somnox geluiden, kleuren en bewegingen die je kunnen helpen een ongestoorde nacht te beleven.
Het is een vervanger voor de slaappil, althans dat is het uiteindelijke doel. Gebruikerstesten hebben al positieve resultaten laten zien, aan het wetenschappelijk bewijs wordt nog gewerkt.
Het product zelf is interessant, maar de interactie tussen Jagtenberg en één van de juryleden was misschien nog interessanter.
Somnox heeft afgelopen jaar in verschillende vitrines gelegen van de Mediamarkt. De elektronicawinkel heeft een innovatielab waar toekomstige producten worden tentoongesteld aan bezoekers.
Van Houten vroeg na afloop van de presentatie ietwat verbaasd waarom Somnox ervoor heeft gekozen om hun product in de Mediamarkt uit te stallen. "Om tot de beste prijsbepaling te komen", antwoordde Jagtenberg. "Clever", zei van Houten met een grijns.
Was er inderdaad sprake van chemie tussen Philips en Somnox? "Vanuit ons perspectief kan ik dat zeker bevestigen", laat Jagtenberg weten in een telefoongesprek. De liefde lijkt wel van twee kanten te komen. "Ik heb Van Houten na de presentatie nog gesproken, hij heeft zijn kaartje gegeven en gezegd dat we hem een mail moeten sturen. Hij zou ons in contact gaan brengen met de juiste mensen binnen Philips.''
Jagtenberg heeft al vaker aangeklopt bij Philips, tot op heden zonder succes. "Als Frans van Houten aan wat touwtjes gaat trekken maken we hopelijk meer kans.''
Placebo-effect
Onlangs werd bekend dat Somnox een samenwerking met beddenfabrikant Auping aangaat. "We hebben allebei een missie: mensen beter laten slapen", aldus Jagtenberg. "Nu gaan we samen met Auping van ons prototype een definitief product maken dat we hopelijk begin volgend jaar op de markt brengen."
Wetenschappelijk bewijs dat het effect van Somnox ondersteund is ontzettend belangrijk voor Jagtenberg, maar geen vereiste om het product op de markt te brengen. "Het kan nu nog een placebo-effect zijn, momenteel zijn we druk bezig om dit uit te sluiten'', aldus de ondernemer. "Uit onze eerste gebruikerstesten zijn al positieve reacties gekomen van mensen die daadwerkelijk het gevoel hebben dat ze beter slapen. Waarom zouden we dan nog wachten?"
De mail aan Van Houten is inmiddels verstuurd. "Een samenwerking met Philips zou fantastisch zijn", zegt Jagtenberg. Van een overname wil hij niks weten. "We willen autonoom blijven, Somnox blijft Somnox. We zijn dit bedrijf niet begonnen om het zo snel mogelijk te verkopen. We willen zelf een portfolio opbouwen."